Kleuren maken of breken je merk

Zo! Dat is wel een hele sterke uitspraak. Ja, klopt! Er zit zoveel denkwerk in het kiezen van een kleur voor een huisstijl dat ik je graag even meeneem in de psychologie erachter. Zodat je begrijpt waarom kleur bij het creëren van een krachtig visueel ontwerp, veel meer is dan iets dat je zelf even snel kan ontwerpen in een gratis ontwerpprogramma met voorgekauwde sjablonen.

Als grafisch vormgever moet je bij het creatieve proces van het uitwerken van een opdracht eerst research doen naar de doelgroep en gesprekken voeren om te achterhalen waar een bedrijf voor staat of wil staan. Dit maakt voor mij direct duidelijk welke kleur (of kleurencombinatie) weerspiegelt waar het merk voor staat. Hoe? Ik zal je even iets dieper meenemen in de wereld van kleur in de marketing.

Kleuren in marketing

Kleuren kunnen een merk of boodschap versterken. Kleuren roepen emoties op en kunnen gedrag en informatieverwerking beïnvloeden. Denk maar eens aan al die oranje supporters tijdens een EK of WK, oranje geeft energie, vertrouwen, een gevoel van verbondenheid. En wij associëren het met Nederland. Dat een kleur gekoppeld is aan een bepaalde emotie wordt mooi weergegeven in de vaak gebruikte infographic ‘The Color Emotion Guide’.

Deze kleuren hebben algemene associaties, waarbij het belangrijk is om rekening te houden met culturele verschillen en individuele interpretaties. Want wat een kleur voor de ene persoon oproept, kan anders zijn voor een ander. Het is dus belangrijk dat je dit van jouw doelgroep weet.

Zelf heb ik bijvoorbeeld bij het ontwikkelen voor de huisstijl van vaders gekozen voor de kleuren combinatie blauw en goud. Expertisecentrum vaders is dé partner rondom betrokken vaderschap in Nederland. De kleur blauw staat voor autoriteit, visie en zakelijk. Goud voor innerlijke wijsheid en veiligheid. Gecombineerd met de  steunkleur Cyclaam wat staat voor ondernemend en enthousiasme op een liefdevolle manier. Deze kleuren in het logo, de huisstijl en de look & feel van de website weerspiegelen de merkidentiteit die het expertisecentrum wil uitstralen en de doelgroep die zij willen aanspreken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met het uitleggen wat kleuren kunnen betekenen voor je merk én voor jou. Want zeg nou zelf; die ene kleur staat jou toch ook veel beter dan die andere?!

Dus neem jouw huisstijl eens onder de loep en beoordeel of deze nog past bij wat je wilt uitstralen. Ik ga namelijk graag met jou in gesprek om te horen waar jouw merk voor staat en of je jouw organisatie en de marketingstrategie goed zichtbaar maakt.