AI versus de mens (lees 'Ellen')

Ai Netwerk Lr Hoe onderscheid jij je van jouw (con)collega’s? Die tegenwoordig niet zelfstandig werken maar zich ook laten leiden door AI gestuurde systemen. Systemen die binnen no-time een websitetekst uitspugen of een pitch van je nieuwe product produceren. Op persoonlijk maar zeker ook op zakelijk gebied geeft ChatGTP je prima resultaten op je zoekvraag en daarmee op korte termijn vaak tijd- en misschien wel – geldwinst. Voel ik mij – als grafisch vormgever – dan bedreigd door deze ontwikkeling? Het antwoord is nee, maar ben wel zoekende naar hoe ik mijn waarde kan blijven toevoegen.

Human-AI-ecosystemen

Je moet een AI computer voeden met informatie en daarbij een gewenste situatie of sfeer omschrijven, maar tussen de regels door lezen en herkennen wat niet gezegd wordt dat is waar het menselijk aspect om de hoek komt kijken. ‘We moeten niet vergeten dat generatieve AI-systemen uit statische modellen bestaan waarbij het op basis van kansberekening mogelijk is om te voorspellen wat een logisch antwoord op een bepaalde vraag kan zijn. AI is en blijft een voorspelmachine die we zelf ontwikkelen en die gebruikmaakt van wiskundige regels die we zelf hebben bedacht’, benadrukt Wico Mulder, die zich bij TNO als Scientist Integrator bezighoudt met Human-AI-ecosystemen.

Hij doet samen met AI-Expert Isabelle Tilleman onderzoek naar wat er gebeurt als je de intuïtie, creativiteit en emotionele intelligentie van mensen combineert met de rekenkracht en geavanceerde algoritmen van AI-systemen? ‘Wij mensen zijn bijvoorbeeld heel goed in het inschatten van situaties op basis van intuïtie en gevoel’, aldus Isabelle. Daardoor blijft de mens onmisbaar en is een toekomstige samenwerking van mens en AI-systemen een geruststellende ontwikkeling voor mensen die denken dat AI hun werk in gevaar brengt of overneemt.

Hoe doe jij dat in jouw werk? 

Ben jij iemand die vol in een nieuwe ontwikkeling zoals AI springt en direct alle ins & outs wil weten? Of ben je, zoals ik, wat afwachtend maar met een frisse nieuwsgierigheid om er meer over te weten te komen en het op eigen tempo toe te passen? Na het lezen van dit artikel vind ik het in ieder geval fijn te weten dat mijn intuïtie en gevoel nodig blijft voor mijn werk als grafisch vormgever. Want door écht in gesprek te gaan met de klant, te luisteren en de sfeer te proeven kom je tot het DNA van een bedrijf of merk. En kun je, in mijn geval, de vertaalslag maken naar een krachtig, grafisch design. Met of zonder hulp van een AI-systeem.

Lees hier het complete artikel Human-AI om grotere uitdagingen aan te gaan | TNO