Rebranding

Vaders_website Er zijn verschillende redenen waarom rebranding voor je bedrijf of merk een belangrijke stap is om te nemen. Je merk heeft een meer eigentijdsere look & feel nodig, je wilt uitbreiden naar andere markten, je hebt een nieuwe pr-strategie voor ogen of zit midden in een herpositionering of overname/fusie. Dit project vraagt om de nodige expertise en een duidelijk plan en is dus een stap die je niet alleen kunt nemen en waar je misschien ook wel een beetje tegenop ziet.

Frankwatching schreef een helder artikel met 9 tips voor een succesvolle rebranding. Zeker een aanrader om zelf te lezen, maar ik zal je de korte versie vast even geven.

9 tips voor rebranding (by Frankwatching)

  1. Verzamel een rebranding kernteam
  2. Voordat je er direct induikt, begin met een situatie-analyse
  3. Maak een gedetailleerd lanceerplan
  4. Betrek jouw meest waardevolle gebruikers in het proces
  5. Pas je content tijdig aan
  6. Gebruik teasers om je publiek warm te krijgen voor je rebranding
  7. Vergeet niet om de rebranding eerst intern goed te lanceren
  8. Zorg ervoor dat je duidelijk laat weten waarom je een rebranding doet
  9. Vier de succesvolle rebranding en geef je rebrandingteam een welverdiend applaus

 

Casus vaders

Als grafisch vormgever ben ik geregeld onderdeel van zo’n mooi kernteam, waar ik naast het inbrengen van mijn eigen expertise de nodige inspiratie en kennis opdoe van de overige teamleden. Bij Expertisecentrum vaders werd een rebranding ingezet met als reden meer impact, professionalisering, herijking, modernisering en actualiteit. Deze stap naar een herboren en nieuw ontwikkelde persoonlijkheid die het merk vaders wilde en nodig had, verliep erg soepel doordat ik met zorg de juiste mensen aan boord heb gehaald.

Om te beginnen heeft John Overmeer van Jobra het team van vaders geholpen bij het vinden van de juiste strategie om deze nieuwe merkpositionering handen en voeten te geven. Vervolgens hebben we deze samen vertaald naar hun nieuwe merkidentiteit. Samen met de opdrachtgevers, webbouwer Martin Koedoot, tekstschrijver Robin van Tilburg, fotograaf Martin Waalboer hebben we dit plan in een aantal maanden naar het nieuwe niveau weten te tillen. De samenwerking in een team met soms bekende en soms nieuwe ‘teamleden’ is zo leerzaam en waardevol!

Als dit resulteert in enthousiaste reacties van gebruikers en bekenden van de klant, dan heb we een mooie teamprestatie neergezet waar we trots op mogen zijn! Ik stap dan ook graag in jouw kernteam als specialist grafische vormgeving om samen dat gevoel van trots neer te zetten. vaders.nl

Frankwatching