Er zijn verschillende redenen waarom rebranding voor je bedrijf of merk een belangrijke stap is om te nemen. Je merk heeft een meer eigentijdsere look & feel nodig, je wilt uitbreiden naar andere markten, je hebt een nieuwe pr-strategie voor ogen of zit midden in een herpositionering of overname/fusie. Dit project vraagt om de nodige expertise en een duidelijk plan en is dus een stap die je niet alleen kunt nemen en waar je misschien ook wel een beetje tegenop ziet.
Frankwatching schreef een helder artikel met 9 tips voor een succesvolle rebranding. Zeker een aanrader om zelf te lezen, maar ik zal je de korte versie vast even geven.
9 tips voor rebranding (by Frankwatching)
Verzamel een rebranding kernteam
Voordat je er direct induikt, begin met een situatie-analyse
Maak een gedetailleerd lanceerplan
Betrek jouw meest waardevolle gebruikers in het proces
Pas je content tijdig aan
Gebruik teasers om je publiek warm te krijgen voor je rebranding
Vergeet niet om de rebranding eerst intern goed te lanceren
Zorg ervoor dat je duidelijk laat weten waarom je een rebranding doet
Vier de succesvolle rebranding en geef je rebrandingteam een welverdiend applaus
Als grafisch vormgever ben ik geregeld onderdeel van zo’n mooi kernteam, waar ik naast het inbrengen van mijn eigen expertise de nodige inspiratie en kennis opdoe van de overige teamleden. Bij Expertisecentrum vaders werd een rebranding ingezet met als reden meer impact, professionalisering, herijking, modernisering en actualiteit. Deze stap naar een herboren en nieuw ontwikkelde persoonlijkheid die het merk vaders wilde en nodig had, verliep erg soepel doordat ik met zorg de juiste mensen aan boord heb gehaald.
Om te beginnen heeft John Overmeer van Jobra het team van vaders geholpen bij het vinden van de juiste strategie om deze nieuwe merkpositionering handen en voeten te geven. Vervolgens hebben we deze samen vertaald naar hun nieuwe merkidentiteit. Samen met de opdrachtgevers, webbouwer Martin Koedoot, tekstschrijver Robin van Tilburg, fotograaf Martin Waalboer hebben we dit plan in een aantal maanden naar het nieuwe niveau weten te tillen. De samenwerking in een team met soms bekende en soms nieuwe ‘teamleden’ is zo leerzaam en waardevol!
Als dit resulteert in enthousiaste reacties van gebruikers en bekenden van de klant, dan heb we een mooie teamprestatie neergezet waar we trots op mogen zijn! Ik stap dan ook graag in jouw kernteam als specialist grafische vormgeving om samen dat gevoel van trots neer te zetten. vaders.nl
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.