Ontwerpstudio Swelheim | grafisch ontwerp | visuele communicatie

Verpakkingen moeten je pakken

Aristeas Olie

In de supermarkt wordt jouw aandacht automatisch getrokken naar dat product dat jou het meeste aanspreekt. Los van de inhoud, die je in een later stadium zult proeven of gebruiken, is de verpakking van het product niet alleen functioneel. Het moet ook bijdragen aan het uitstralen van de merkidentiteit en daarmee die klantbeleving oproepen waardoor de klant voor jouw product kiest.

Als vormgever van Ontwerpstudio Swelheim heb ik zes jaar in opdracht van ILG Food Group veel kennis opgedaan over verpakkingen en winkelinrichting. ILG Food Group is een internationale importeur van Food en Non-Food voor de Horeca Groothandel voor elke professionele keuken, met A-merken en private labels. Dagelijks levert ILG Food Group bestellingen aan horecagroothandels door heel Europa. Met een eigen horecagroothandelsketen Meledi (13 filialen), bereikt ILG 15.000 horecaondernemers in Nederland, België en Duitsland.

Zo heb ik voor Meledi i.s.m. het marketingteam de implementatie gedaan van de nieuwe winkeluitstraling van alle groothandel filialen. Van display en belettering tot brochures en verpakkingslijnen. Zoals de olieblikken uit hun private label Aristeas (diverse oliën, fetakazen en Griekse yoghurt). Naast uitdagende keuzes die gemaakt moesten worden een feestje om te doen en heel tastbaar als vormgever om je werk in grote aantallen terug te zien in een filiaal. Het kan dus zomaar zijn dat je via een Italiaans restaurant een pizzadoos in je handen hebt gehad die ik heb mogen ontwerpen.

Maar wat maakt een verpakking nu een goede verpakking?

De verpakking kan niet alleen het koopgedrag beïnvloeden maar ook de perceptie van jouw organisatie of merk. Het is dus belangrijk om tijd en energie te steken in het ontwikkelen van een ontwerp dat jouw organisatie weerspiegeld. Dus of het nu yoghurtpakken, inpakpapier of geschenkdozen zijn voor elke verpakking moet de juiste keuze voor jouw organisatie worden gemaakt. In samenwerking met een marketeer kijk ik naar het gedrag en de waarde die de verpakking je doelgroep moet geven en op basis daarvan ontwerp ik een krachtige verpakking.

Lastig? Nee hoor, want je hoeft het niet alleen te doen. Ik denk graag met je mee!